Aktualności

Aktualności

13 kwietnia 2016

Nowoczesny statek typu AHTS wkrótce wypłynie do Kanady

Nowoczesny, wielozadaniowy statek typu AHTS wszedł w ostatnią fazę procesu produkcyjnego. Przed dwoma dniami w rejonie Zatoki Gdańskiej rozpoczęły się kompleksowe próby morskie, w trakcie, których sprawdzone zostaną wszystkie parametry techniczne statku, przede wszystkim układ napędowy, automatyka oraz działanie wszystkich urządzeń i systemów. Próby zakończą się testami uciągu na palu. W przeprowadzeniu prób uczestniczyć będzie w sumie ponad 100 specjalistów z Kanady, Norwegii i Polski.

Statek AVALON SEA przeznaczony do obsługi platform wiertniczych w trudnych warunkach arktycznych zamówiony został przez kanadyjskiego Armatora Secunda Canada współpracującego z jednym z dotychczasowych norweskich klientów Remontowej Shipbuilding – Siem Offshore.

Wkrótce po zakończeniu prób morskich statek wyruszy w swój pierwszy rejs do Kanady, a następnie przekazany zostanie do eksploatacji w jednej z największych spółek paliwowych świata – ExxonMobil. Statek służyć będzie do obsługi pól naftowych i gazowych offshore Hibernia i Hebron w rejonie Labradoru i Nowej Funlandii. Przeznaczony jest przede wszystkim do monitorowania i kontrolowania stanu zalodzenia, a w razie potrzeby również odpowiedniego korygowania kursu przemieszczających się gór lodowych chroniąc w ten sposób morskie instalacje wydobywcze przed ewentualną kolizją z „wędrującą” górą lodową. AVALON SEA wykorzystywany będzie również do przewozu różnorodnych ładunków, asysty przy kotwieniu innych jednostek, pełnienia funkcji holownika ratowniczego, transportu personelu na platformy, likwidacji skutków rozlewów olejowych oraz ochrony przeciw-pożarowej i ewakuacji załóg. 

Standard budowanego statku odpowiada klasie lodowej 1C, umożliwiającej żeglugę w lodzie o grubości do 0,4 m. W tym celu wzmocniona została konstrukcja kadłuba oraz zwiększona moc napędu. AVALON SEA wyposażony jest w monitor wodny, który rozbijać będzie pak lodowy wokół platform zapobiegając tworzeniu się zwartej pokrywy lodowej. Jest to pierwszym statek zbudowany w polskiej stoczni posiadający nietypowy kształt dziobu i całego kadłuba „Wave Piercing” opatentowany przez Rolls – Royce Marine. Kształt ten poprawia właściwości morskie statku, szczególnie  podczas żeglugi na dużej fali.  Statek wyposażony jest w zintegrowany mostek Rolls – Royce Marine nowej generacji – tzw. Unified Bridge.

AVALON SEA jest pierwszym statkiem zamówionym przez kanadyjskiego Armatora Secunda Canada w Polsce, a także pierwszym statkiem tego typu zbudowanym w polskiej stoczni na rynek północno – amerykański.