Aktualności

Aktualności

6 listopada 2015

Pierwszy taki statek zbudowany w polskiej stoczni - PSV Siem Pride przekazany armatorowi

Zakończyła się budowa pierwszego z serii czterech specjalistycznych statków typu PSV napędzanych silnikami zasilanymi LNG, dla norweskiego armatora Siem Offshore, zaliczanego do największych operatorów floty offshore na Morzu Północnym.

Dla stoczni było to niewątpliwie jedno z najważniejszych i najbardziej prestiżowych, tegorocznych zadań produkcyjnych. Przede wszystkim dlatego, że ten renomowany norweski armator z usług Remontowej Shipbuilding SA korzysta już od wielu lat, a oprócz realizacji tego kontraktu, budujemy obecnie dla tego partnera biznesowego jeszcze inne statki. Warto więc kontynuować tę udaną współpracę. Poza tym, co również warto podkreślić – Siem Pride jest pierwszym statkiem typu PSV (Platform Supply Vessel, czyli zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego) zbudowanym w polskiej stoczni, który napędzany jest silnikiem zasilanym gazem LNG.

            Jednostka ta, spełniająca najwyższe normy związane z ochroną środowiska i bezpieczeństwa żeglugi (Clean Design), już dawno temu zakontraktowana została do pracy na Morzu Północnym, przy obsłudze pola naftowego eksploatowanego przez A/S Norske Shell - norweski oddział koncernu Shell. Na co dzień będzie zaopatrywać morskie instalacje poszukiwawczo - wydobywcze w paliwo, niezbędne części zamienne, narzędzia, oprzyrządowanie, chemikalia, żywność i wodę pitną. W razie konieczności posłuży do transportu członków załogi obsługiwanych obiektów.

            Statek został wyposażony w najnowocześniejsze systemy, w tym dynamicznego pozycjonowania DP2, napęd gazowo-elektryczny, system do zwalczania pożarów Fi-Fi 2 oraz system do zwalczania rozlewów olejowych. Ale na statku zainstalowano też szereg innych nowatorskich systemów i urządzeń, których dotychczas w stoczni nie montowano. Na przykład robot do prac podwodnych, który może wykonywać najróżniejsze prace, np. dokonywać inspekcji instalacji olejowych  na dnie morskim, kontrolować kotwiczenie czy stan nóg platformy w odległości aż 200 metrów od statku. Jest on również wyposażony w specjalne chwytaki, które mogą podnosić z dna lub transportować różne rzeczy i elementy. Jest też specjalny żuraw o dopuszczalnym obciążeniu roboczym 15 ton, który będzie wspomagać prace podwodne prowadzone na głębokościach do 1500 metrów!

            Koncepcja statku, dokumentacja techniczna i robocza wykonywana została przez norweskie biuro Wartsila Ship Design (projekt VS 4411 DF), a budowa realizowana była pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV GL.

Siem Pride ma długość 89 m, pokład roboczy o pow. 980 m², a jego nośność wynosi 5400 ton. Obsługiwany będzie przez 25-osobową załogę.