Aktualności

Aktualności

26 marca 2014

Wodowanie ekologicznego promu z napędem gazowym

Ekologiczny prom na zamówienie duńskiej gminy SAMSØ zostanie zwodowany w Remontowa Shipbuilding, należącej do grupy kapitałowej REMONTOWA HOLDING SA. To największy holding stoczniowy w Polsce i lider branży w Europie. Uroczystość odbędzie się w czwartek, 27 marca br. o godz. 11. Wykonana „pod klucz” jednostka jeszcze w tym roku opuści Gdańsk.

Zbudowany w REMONTOWA SHIPBUILDING statek będzie pierwszym w Unii Europejskiej promem pasażersko – samochodowym o napędzie gazowym. Statek o długości 100 m i szerokości 19 jest jednym z największych promów gazowych budowanych w REMONTOWA SHIPBUILDING. Spółka pozyskała kontrakt w drodze ogólnoeuropejskiego przetargu. 

Budowana w stoczni jednostka odpowiadać będzie ogólnie przyjętej proekologicznej polityce duńskich władz. Zastosowanie napędu gazowego pozwoli na znaczne ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz azotu do atmosfery. Gmina SAMSØ, która zamówiła statek jest pierwszą duńską wyspą korzystającą ze źródeł energii odnawialnej. Zadecydowały o tym 17 lat temu władze Danii. Cel ten osiągnięto w ciągu kilkunastu lat. Obecnie wyspa jest w 100 proc. zasilana energią pochodzącą z elektrowni wiatrowych  i co ciekawe także eksportuje energię pozyskiwaną w sposób ekologiczny. 

Warto dodać, że projekt statku opracowany został przez biuro projektowe REMONTOWA MARINE DESIGN & CONSULTING. Firma FUO RUMIA dostarcza kompletny system zasilania gazem LNG, HYDROSTER – system ładunkowy ro-ro wraz z furtami dziobową i rufową oraz pokładami ruchomymi, a spółka FAMOS – kompletne wyposażenie wnętrz statku, tj. salony pasażerskie, kabiny załogowe oraz przestrzenie handlowe na pokładach pasażerskich etc. Wszystkie ww. firmy należą do grupy kapitałowej REMONTOWA HOLDING SA. Wykonane bądź zaplanowane na najbliższe miesiące prace, w ramach budowy promu, przez firmy z grupy kapitałowej stanowią ok. 60 proc. wszystkich prac niezbędnych do powstania takiej jednostki. To dowód na kompleksową ofertę, jaką stworzyły dla klientów spółki, należące do Holdingu.

Prom przeznaczony jest do całorocznej obsługi połączeń lokalnych pomiędzy wyspą SAMSØ i lądem. Jednorazowo zabierać będzie na pokład 600 pasażerów oraz 160 samochodów. W pełni wyposażona i przetestowana jednostka zostanie jeszcze w tym roku dostarczona Armatorowi. Statek budowany jest  pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.