Chrzest wielozadaniowego statku typu PSV

W piątek, 8 sierpnia 2014 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do największej w Polsce grupy kapitałowej REMONTOWA HOLDING odbyła się uroczystość chrztu wielozadaniowego statku typu PSV. Był to już ósmy statek z serii zbudowanej dla jednego z największych i najważniejszych amerykańskich armatorów, posiadającego flotę składająca się z kilkuset statków służących do wykonywania skomplikowanych operacji morskich, w tym obsługi, budowy i utrzymania w ruchu instalacji podwodnych oraz zabezpieczania właściwego funkcjonowania platform wiertniczych i wydobywczych. Podobnie jak poprzednie jednostki tej serii statek otrzymał imię jednego z gatunków antylop – Wildebeest.

Realizacja kontraktu na budowę serii statków przeznaczonych do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego rozpoczęła się w czerwcu 2011 roku. Wszystkie jednostki tej serii zbudowane są według projektu opracowanego przez polskie biuro konstrukcyjne MMC Ship Design & Marine Consulting z Gdyni, pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego ABS (American Bureau of Shipping).

Godnym zauważenia jest fakt, iż REMONTOWA SHIPBUILDING S.A. realizując ten kontrakt stała się pionierem w budowie statków tzw. „średnionapięciowych” . Statki wyposażone zostały w napęd „Diesel – Electric”, czyli agregaty prądotwórcze wytwarzające energię elektryczną, którą wykorzystuje się do napędu statku za pośrednictwem elektrycznych silników napędowych. Ten rodzaj napędu pozwala na ekonomiczną eksploatację przy znacznym ograniczeniu zużycia paliwa, a tym samym mniejszą emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Statki wyposażone zostały w systemy zaawansowanego sterowania, pozycjonowania DP2 jak również w instalację zwalczania pożarów wg klasy FiFi-1 oraz zwalczania rozlewów olejowych.

Pokład roboczy umożliwia przewóz ładunków wielkogabarytowych, skonteneryzowanych, pakietów rur i innych ładunków niezbędnych przy prowadzeniu odwiertów czy też obsługi platform.
Są to jednostki osiągające rekordowe parametry w tej klasie statków (o długości do 90 m) – przykładowo osiągają nośność 5500 ton, a ich możliwości przewozowe nie ograniczają się do ładunków płynnych, paliwa, wody czy ładunków sypkich.

Warto przypomnieć, iż przed czterema laty – w 2010 roku REMONTOWA SHIPBUILDING zbudowała trzy Statki typu AHTS służące do holowania obiektów morskich i obsługi kotwic oraz przewozu sypkich, płynnych i ciężkich ładunków niezbędnych przy pracy platform wiertniczych i wydobywczych dla tego samego Armatora.

Realizacja tej serii statków typu PSV, jak też przekazane wcześniej statki typu AHTS dla Armatorów z całego świata potwierdzają ugruntowaną pozycję REMONTOWEJ SHIPBUILDING na rynku specjalistycznych, wielozadaniowych statków przeznaczonych do obsługi szeroko pojętej branży offshore między innymi: przemysłu wydobywczego ropy i gazu, obsługi morskich elektrowni wiatrowych i morskich sieci przesyłowych.