Pierwszy z serii dwustronny prom gazowy popłynął do Norwegii

Remontowa Shipbuilding S.A. konsekwentnie realizuje przyjęty na 2013 roku harmonogram prac. W ubiegłym tygodniu stocznię opuścił pierwszy z serii, dwustronny prom pasażersko – samochodowy zbudowany dla jednego z największych operatorów komunikacyjnych w Norwegii.

Jest to największy z dotychczas budowanych promów gazowych w Remontowa Shipbuilding. W odróżnieniu od wcześniej zbudowanych promów posiadających możliwość korzystania z oleju napędowego lub napędu gazowego, ten napędzany jest wyłącznie gazem LNG oraz awaryjnie gazem CNG. Rozwiązanie to umożliwia maksymalną redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Statek należy do największych w swojej klasie jednostek zaliczanych do grupy określanej mianem „green ships” (zielone statki).

Prom wkrótce otrzyma imię „Ryfylke” i obsługiwać będzie połączenia lokalne wzdłuż szlaku turystycznego o tej samej nazwie.

124 metrowy statek zabierać może na pokład jednorazowo 550 pasażerów oraz 165 samochodów osobowych. Prom „Ryfylke” oraz kolejny z serii będący aktualnie w fazie końcowego wyposażania wkrótce zastąpią pływające obecnie trzy mniejsze statki zabierające na pokład po 110 samochodów osobowych każdy. Wyższa prędkość serwisowa nowych promów dodatkowo zwiększa możliwości transportowe Armatora. Zastosowanie najnowocześniejszych systemów automatyki pozwala na zmniejszenie do minimum stanu załogi, co w konsekwencji prowadzi do obniżenia kosztów eksploatacyjnych.

Statek zaprojektowany został ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo pasażerów oraz sprawny wjazd i wyjazd samochodów.

Prom zbudowany został na podstawie projektu opracowanego wspólnie przez norweskiego biuro konstrukcyjne LMG Marin oraz Remontowa Marine Design & Consulting pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Det Norske Veritas (DNV) i Norwegian Maritime Authority (NMA).