Podniesienie bandery na holowniku H-11 Bolko

W Porcie Wojennym w Świnoujściu uroczyście podniesiono banderę na holowniku H-11 Bolko. To pierwszy z serii sześciu holowników budowanych dla polskiej Marynarki Wojennej w stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Tym samym H-11 oficjalnie rozpoczął służbę w 12. Dywizjonie Trałowców wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.

Holownik nowej generacji

Jak mówi pierwszy dowódca jednostki, mł. chor. mar. Rafał ProkopiukBolko, to holownik zupełnie innej generacji. Wśród wielu parametrów wyróżnia go zwłaszcza napęd, składający się z dwóch silników wysokoprężnych, z których każdy ma 1193 kW mocy. Za pośrednictwem dwóch linii wałów i przekładni kątowych napędzają one śruby w dyszach dwóch pędników azymutalnych.

Dzięki pędnikom H-11 zyskuje na manewrowości. Może wykonać zwrot niemalże w miejscu, płynąć bokiem, po ukosie, może też utrzymywać określoną pozycję bez rzucania kotwicy – mówi mł. chor. mar. Rafał Prokopiuk. – Wszystko to ułatwia pracę w basenach portowych, gdzie miejsca jest przecież stosunkowo niewiele. A jednym z głównych zadań holownika jest asystowanie większym jednostkom podczas cumowania czy wychodzenia na pełne morze. Manewrujący okręt nierzadko trzeba dopchnąć do nabrzeża, albo przeprowadzić przez newralgiczny rejon.

Jak podkreśla dowódca, Bolko będzie holował podczas ćwiczeń tarcze do strzelania i podejmował z wody torpedy. Może też wspierać akcje ratownicze, brać udział w ewakuacji marynarzy z uszkodzonych okrętów czy statków, posłuży do transportu ludzi i towarów.

Obecnie stocznia Remontowa Shipbuilding, obok dwóch niszczycieli min, buduje jeszcze pięć holowników typu B860 dla Marynarki Wojennej RP. Oprócz H-11 Bolko, do 12. Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu trafią jeszcze dwa holowniki – H-12 Semko i H-13 Przemko, natomiast trzy inne: H-1 Gniewko, H-2 Mieszko i H-3 Leszko – będą służyć w 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.

Zdjęcia: st. chor. szt. mar. Marcin Purman/8 Flotylla Obrony Wybrzeża