Podczas tegorocznej edycji konferencji Shippax Ferry Conference, organizowanej na pokładzie promu Seaways Pearl wręczono prestiżowe nagrody Shippax Award. Nasza stocznia została nagrodzona za hybrydowy prom pasażerski z napędem bateryjnym Festøya.
Rok 2020 był pełen wyzwań związanych z pandemią, ale bardzo pracowity i udany dla naszej stoczni pod względem liczby ukończonych i przekazanych statków. Jesteśmy dumni, że niektóre z nich zostały dostrzeżone na świecie i nagrodzone przez fachowe, opiniotwórcze media branżowe.
Do grona docenionych dołączył prom Festøya – pierwszy z serii czterech promów zamówionych przez Norled i zbudowanych według projektu LMG 120-DEH opracowanego przez LMG Marin oraz szczegółowej dokumentacji przygotowanej przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy kapitałowej Remontowa Holding.
Festøya reprezentuje nową generację hybrydowych statków z napędem bateryjnym, spełniających bardzo rygorystyczne międzynarodowe przepisy dotyczące poziomu emisji szkodliwych substancji i gazów cieplarnianych i jest jednym z najbardziej energooszczędnych statków w swojej klasie.
W normalnym trybie pracy cała wymagana moc pobierana jest z dwóch pakietów akumulatorów. Są one doładowywane z sieci lądowej podczas postoju statku przy nabrzeżu, który trwa zazwyczaj około 11 minut. W celu zapewnienia utrzymania wymaganego stanu naładowania akumulatorów stosuje się więc rozwiązanie szybkiego ładowania.
System ładowania z lądu zintegrowany jest z automatycznym systemem cumowniczym utrzymującym prom przy nabrzeżu i – w chwili uaktywnienia – dającym „zielone światło” do rozpoczęcia procesu ładowania. Przewiduje się, że agregaty prądotwórcze, w które wyposażony jest statek (zasilane w 100 % biodieslem), były wykorzystywane tylko w sytuacjach awaryjnych. Okrętowy system elektro-energetyczny jest jednak przygotowany do pracy z nimi jednocześnie z akumulatorami, np. w trybie oszczędzania energii w godzinach szczytu.
Wyposażenie zostało dobrane w oparciu o kryteria maksymalnej efektywności. Dobrym przykładem są pędniki typu ciągnącego ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi opartymi na magnesach stałych zapewniającymi wysoką sprawność nawet przy bardzo małych obciążeniach czy nowoczesny system ogrzewania i wentylacji (HVAC).
Warto również wspomnieć o rozwiązaniu, w którym pomieszczenia dla pasażerów znajdują się pod pokładem samochodowym, co znacznie poprawia przepływ osób i zwiększa ogólną dostępność statku.
Prom spełnia wymogi przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego DNV i Norweskiej Administracji Morskiej. Festøya została przekazana armatorowi Norled w czerwcu 2020 roku i rozpoczęła pracę na połączeniu Festøya-Solåvagen miesiąc później.