Uroczystość chrztu wielozadaniowego statku typu PSV

31 maja 2012 roku o godzinie 11.00 w stoczni REMONTOWA SHIPBUILDING S.A. odbyła się uroczystość chrztu drugiego z serii, wielozadaniowego statku typu PSV zbudowanego dla klienta z Singapuru.

Pierwszy, przekazany Armatorowi przed dwoma miesiącami statek obsługuje już zachodnie wybrzeże Afryki.
Statek o numerze budowy B 852/2 po tradycyjnym rozbiciu butelki szampana przez panią Lai Li Fang otrzymał imię „LEWEK AQUARIUS”. Oba statki tej serii zbudowane zostały według projektu polskiego biura MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o. pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego ABS.
Wielofunkcyjne statki do obsługi przemysłu wydobywczego – służyć będą między innymi do zapewnienia transportu oraz wsparcia logistycznego platform wydobywczych ropy naftowej.
Statki przewozić będą ładunki sypkie oraz inne materiały eksploatacyjne użytkowane w przemyśle wydobywczym.
Zamontowane pod pokładem zbiorniki ze stali nierdzewnej wyposażone w pompy hydrauliczne wraz z system pianowym na pokładzie zapewniają bezpieczny transport metanolu.
Zewnętrzny system gaszenia zgodny z najnowszymi wymaganiami wraz z dodatkowym wyposażeniem ratunkowym służącym do podejmowania ofiar wypadków na morzu oraz możliwość zbierania rozlewów olejowych sprawiają, iż statki te mogą uczestniczyć w najtrudniejszych akcjach ratunkowych.

Zastosowanie nowatorskiego rozwiązania napędu hybrydowego umożliwia ekonomiczną eksploatację pozwalającą na zmniejszenie zużycia paliwa co w rezultacie powoduje zminimalizowanie niekorzystnego wpływu na środowisko.
Napęd hybrydowy składa się z pary klasycznych linii wałów napędzających śruby nastawne z przekładnią redukcyjną i z wejściem PTI (Power Take Input) napędzanym silnikami elektrycznymi zasilanymi poprzez przetwornice częstotliwości VFD (Variable Frequency Drive).

Tak zaprojektowana całośc pozwala jednostce pracować w 3 trybach:

  • diesel elektrycznym – gdy statek napędzany jest dwoma silnikami
    elektrycznymi o mocy 2 tys kW każdy,
  • bezpośrednim – moc dostarczają dwa silniki główne o mocy 1900 kW
    przez klasyczną linię
  • hybrydowym – każdy pędnik jest napędzany przez dwa źródła mocy –
    silniki elektryczne oraz główne silniki spalinowe pracujące
    jednocześnie.

Tak zaprojektowany napęd dodatkowo zwiększa niezawodność eksploatacji statku.

Podstawowe parametry:

  • Długość całkowita 87,90 m
  • Szerokość 18,80 m
  • Wysokość boczna 8,00 m
  • Zanurzenie konstrukcyjne 5,90 m
  • Prędkość 15 węzłów
  • Nośność (DWT) 5500 MT