Wodowanie kolejnego arktycznego statku zaopatrzeniowego

W środę, 22 kwietnia 2015 roku o godzinie 10.00 w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do grupy kapitałowej REMONTOWA HOLDING odbędzie się wodowanie nowoczesnego, arktycznego statku zaopatrzeniowego przeznaczonego do obsługi portów wokół Grenlandii. Statek budowany jest na zamówienie Royal Artic Line A/S– firmy założonej w 1993 roku, będącej własnością rządu Grenlandzkiego. Wodowanie jest zamknięte dla publiczności, jednak będzie można je zobaczyć z mostu przy ulicy: Na Ostrowiu.

Kontrakt obejmuje budowę łącznie pięciu statków o różnej pojemności transportowej, z czego 3 to prototypy. Głównym zadaniem budowanych statków jest usprawnienie infrastruktury morskiej wzdłuż wybrzeży Grenlandii i Danii. Statki – jako jedne z pierwszych na świecie spełniać będą wymogi najnowszej klasy PC5 oraz PC6 (Polar Class). Ich wspólną cechą będzie wzmocniona konstrukcja kadłuba umożliwiająca pracę w ekstremalnie trudnych warunkach żeglugi arktycznej, w rejonach pokrytych grubą krą lodową przy temperaturach sięgających do minus 35 stopni Celsjusza.

Wodowany statek jednorazowo będzie mógł przewozić 108 kontenerów. Prace załadowcze usprawniać będą dwa dźwigi umieszczone na pokładzie statku umożliwiające samodzielne ładowanie kontenerów bez konieczności użycia sprzętu portowego. Po zakończeniu budowy, zajmie on miejsce dowozowego statku Pajuttaat, będącego w eksploatacji od 1979 roku.

Warto przypomnieć, iż nie po raz pierwszy Stocznia realizuje zlecenie dla tego klienta.

W 2005 roku Grupa Remontowa przekazała Armatorowi kontenerowiec „Mary Arctica”. Statek został wyróżniony przez brytyjskie stowarzyszenie Royal Naval Architects prestiżowym tytułem „Significant Ship of 2004”, a Matką Chrzestną została duńska księżniczka Małgorzata. Według opinii Armatora, mimo upływu lat statek nadal eksploatowany jest bezawaryjnie. Jesteśmy przekonani, iż budowane aktualnie statki cieszyć się będą równie dobrą opinią Armatora oraz użytkowników.

Statek budowany jest pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnegoDNV GL (Det Norske Veritas), według projektu należącego do REMONTOW HOLDING biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting.

Podstawowe Parametry:

  • Długość: – 74,20 m
  • Szerokość: – 15,20 m
  • Wysokość boczna: – 8,40 m
  • Prędkość eksploatacyjna: – 12,5 węzła
  • Ilość kontenerów – 108

Wodowanie jest zamknięte dla publiczności, jednak będzie można je zobaczyć z mostu przy ulicy: Na Ostrowiu.