Nowy kontrakt na budowę promu

Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A., należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A. podpisała kontrakt z jedną z największych firm żeglugowych w Norwegii – Torghatten Nord AS – na budowę promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym.

Stocznia zbuduje w pełni wyposażony nowoczesny prom dwustronny do żeglugi w norweskich fiordach. Jednostka będzie obsługiwała połączenie Stornes-Bjørnerå. Statek o numerze budowy B 620 będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne z zamontowanymi w pionie silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii lub awaryjnie z agregatów. W normalnej operacji baterie będą doładowywane z sieci lądowej w czasie rozładunku/załadunku. Będzie to miało miejsce relatywnie często,  jako że pojedyncze przejście jednostki będzie zajmowało nie więcej niż 12 minut.
Prom zbudowany zostanie na podstawie projektu opracowanego przez The Norwegian Ship Design Company AS, wspieranego, w zakresie dokumentacji roboczej, przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding.  Przekazanie statku Armatorowi planowane jest w I kwartale 2026 r.

Prom będzie eksploatowany w wymagających warunkach, wynikających choćby z faktu operowania w rejonie Koła Podbiegunowego. Jego projekt stawia szczególny nacisk na zastosowanie lekkich materiałów oraz implementację szerokiego zakresu rozwiązań i systemów, charakteryzujących się niskimi stratami, co w ostatecznym rozrachunku ma pozwolić na maksymalną możliwą redukcję zużycia energii.

Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. jest sprawdzonym i zaufanym producentem niskoemisyjnych jednostek, z których większość dostarczyła na rynek norweski. Dla Torghatten Nord w latach 2011 – 2013 zbudowała osiem promów, w tym cztery o napędzie LNG. Zdobywając kontrakt na dziewiąty prom dla tego Armatora, Stocznia włączyła się w działania na rzecz elektryfikacji jego floty oraz implementacji zielonych technologii w norweskim transporcie publicznym.
Nowy kontrakt na budowę promu dla Torghatten Nord, to jednocześnie kolejny krok w rozwoju kompetencji Stoczni jako dostawcy jednostek hybrydowych o zasilaniu bateryjnym. W latach 2018 – 2021 Remontowa Shipbuilding S.A. zbudowała łącznie sześć promów elektrycznych, w tym cztery dla armatorów z Norwegii i dwa dla armatorów z Wielkiej Brytanii.

 

Podstawowe parametry promu B 620

Długość całkowita 63,65 m
Szerokość (max.) 15,50 m
Wysokość do pokładu głównego 4,80 m
Max. liczba pasażerów łącznie z załogą 149 osób
Max. liczba aut osobowych 50 szt.
Max. liczba aut ciężarowych 6 szt.

 

Od lewej: Dariusz Jaguszewski, prezes zarządu i Michał Jaguszewsk, dyr. ds. kontraktacji w Remontowa Shipbuilding S.A., Torkild Torkildsen, prezes zarządu Torghatten Nord AS oraz Jacek Flasiński, członek zarządu Remontowa Shipbuilding S.A.